Doel 5.1.1 Vestigingsklimaat bedrijven en instellingen
We versterken de werkgelegenheid door het creëren van een concurrerend en toekomstbestendig vestigingsklimaat voor bedrijven en instellingen |
---|
Beschrijving
Belangrijkste element van een gezonde en vitale economische structuur is werkgelegenheid. Zwolle wil een aantrekkelijke werkstad zijn voor eigen inwoners en de regio. Een stad waar het aantrekkelijk is voor bedrijven om zich te vestigen. Voor een blijvend krachtig economisch fundament dient een concurrerend ondernemersklimaat te worden gecreëerd, nu en in de toekomst. Voor bedrijven is het van groot belang dat het regionale ondernemersklimaat vertrouwen geeft om te investeren. Ondernemers kiezen voor de strategische ligging van Zwolle en de gemeente creëert de juiste randvoorwaarden waarbinnen bedrijven kunnen vestigen, uitbreiden of vernieuwen. En het gaat hierbij niet alleen om de gemeente Zwolle. We werken samen met andere gemeenten in de regio Zwolle. Regionale agendering ten behoeve van het versterken van het vestigingsklimaat in Zwolle en regio is hierbij van belang. Als sterke regio kunnen we ondernemers nog beter van dienst zijn. Binnen een brede economische regio bieden we ruimte aan een grote diversiteit van economische sectoren én de ondernemers die binnen die sectoren actief zijn. Eén van de belangrijkste succesfactoren voor de economische groei is de aanwezigheid van voldoende geschoolde arbeidskrachten. Eén op de drie ondernemers in onze regio geeft aan dat het tekort aan voldoende en passend geschoold personeel verdere groei in de komende twee jaar zal hinderen. Daarom blijven wij de komende jaren investeren in de Human Capital-agenda. In de Human Capital Investeringsagenda staan centraal:
Als samenwerkingspartners van Regio Zwolle werken wij aan een inclusieve en wendbare arbeidsmarkt waar vraag en aanbod goed op elkaar aansluiten. Het is en blijft van belang dat we onze integrale aanpak op economie, arbeidsmarkt en onderwijs voortzetten. Hiertoe werken we samen met werkgevers, onderwijsinstellingen, sociale partners, UWV Werkbedrijf, gemeenten, provincies en het Rijk. De Human Capital Agenda maakt onderdeel uit van de Regio Deal Regio Zwolle. Centraal in 2023 staat de uitvoering van het economisch perspectief. Kern hiervan is dat Zwolle zich wil profileren als Experimentele Hanzestad binnen het stedelijk netwerk Nederland en zich wil inzetten voor het vergroten van de aantrekkingskracht voor nieuwe ondernemers, young potentials en start-ups. Dit door zich binnen de economische regio primair te richten op het versterken van een aantal groeiclusters: de creatieve en slimme (maak-)industrie, de ict & e-commerce en de sector health. Daarnaast zetten we ons in voor Impact ondernemen en circulair ondernemen (zie doel 5.2.1) |
---|
Criteria
We versterken de werkgelegenheid door het creëren van een concurrerend en toekomstbestendig vestigingsklimaat voor bedrijven en instellingen, zodanig dat:
|
---|
Portefeuillehouder(s)
Paul Guldemond |
---|
Afwijkingen op activiteiten Berap 2023-2
Verkenning Hessenpoort 4 | Aanvullende uitgaven | 131000 |
---|---|---|
In 2021 is er onderzoek gedaan naar de uitbreidingsmogelijkheden voor Hessenpoort 4. Bestaand Hessenpoort is inmiddels nagenoeg uitverkocht, Hessenpoort 3 gaat in 2024 starten met uitgifte. Daarmee gaat de ontwikkeling van Hessenpoort de laatste fase in, daarna zijn er geen kavels meer beschikbaar voor uitgifte. Vanuit het economisch perspectief is de wens om te kijken naar een uitbreiding van Hessenpoort, het zogenaamde Hessenpoort 4. Op 13 september 2021 heeft de raad kennisgenomen van de onderzoeksresultaten en is de vervolgstap gecommuniceerd om een financiële verkenning te doen van de uitbreidingsscenario’s. Deze vervolgstappen zijn inmiddels deels uitgevoerd, maar moeten nog afgerond worden. Hierbij hoort ook een actualisatie van het marktonderzoek en de verschillende ruimtelijke scenario's. Dit zal in twee stappen plaatsvinden, eerste stap is een collegebesluit over het principe van uitbreiding van Hessenpoort. Tweede stap is dan de uitwerking hiervan in ruimtelijke en financiële consequenties. De opgenomen kosten betreffen plankosten voor de reeds uitgevoerde onderzoeken en de nog uit te voeren werkzaamheden tot het einde van de genoemde tweede stap. De raad wordt gevraagd hiervoor een budget van € 131.000,- beschikbaar te stellen. Bij scenariokeuze door de raad zullen (indien aan de orde) kosten voor het vervolg worden opgenomen. | ||
Port of Zwolle | Aanvullende uitgaven | 79400 |
Port of Zwolle gaat een nieuwe fase in. Dit in lijn met het ambitiedocument dat met de gemeenteraad is gedeeld. Het gaat hierbij om de eerste stappen richting verzelfstandiging, waarvoor verdere professionalisering nodig is. Daarnaast gaat het om de verdere verduurzaming. Kosten worden over de 3 betrokken gemeenten gelijkwaardig verdeeld (Kampen, Meppel, Zwolle). Het gaat daarbij: ·Een incidentele bijdrage voor 2023 van 73k ter dekking van op ophoging structurele middelen. Dit is eenmalig nodig; in vervolgjaren wordt deze ophoging vanzelf gecompenseerd vanwege de indexatie; |
Afwijkingen op kredieten Berap 2023-2
Regiodeal Port of Zwolle | Budgettair neutraal | |
---|---|---|
De gemeente Zwolle heeft vanuit een gesloten Regiodeal ‘Port of Zwolle’ subsidie ontvangen voor de gebiedsontwikkeling Hessenpoort op het gebied van klimaat, circulaire economie en energietransitie. Deze Berap-aanvraag betreft een administratieve begrotingsprogramma overstijgende wijziging van de verdeling de subsidiegelden naar betreffende projecten binnen de gemeentelijke begroting op basis van werkelijke kosten. Dit geldt ook voor mutaties in reservers. Dit ziet er als volgt uit.
|